Hvordan lage et Norsk forum phpBB 3.0.10 og 3.0.11

KBleivik
Site Admin

Hvordan lage et Norsk forum phpBB 3.0.10 og 3.0.11

Legg innav KBleivik » fre mar 29, 2013 10:22 pm

Tilføyd etter at phpBB 3.0.11 nå vedlikeholdes. Se slutten av denne

http://phpbb.no/viewtopic.php?f=52&t=5606

tråden.

Kort forklaring på hvordan jeg opprettet phpBB 3.0.10 versjonen av dette forumet.

1. Oppretter MySQL databasen i cPanelet hos min hoster. Legger en bruker til databasen med alle privilegier.
2. Laster ned full pakke fra http://www.phpbb.com/downloads/ pakker ut filene og kopierer dem til mappen phpBB3.
3. Legger til norsk bokmål filene.
- Språkfil mappen nb kopieres til mappen phpBB3->language.
- Bildefil mappen nb kopieres til mappen phpBB3->styles->prosilver->imageset.
4. Laster mappen phpBB3 med undermapper til serveren.
5. Endrer (cmod - høyre klikker på dem i remote view i DreamWeaver) rettighetene på mappene cache/ files/ store/ og
filen config.php samt mappen images/avatars/upload til 777
6. Peker nettleseren til http://www.dinitside.no/phpBB3/install/index.php og starter installasjonen.
7. Under databaseinnstillinger, bruker jeg MySQL og fyller ut feltene Databasenavn, Databasebrukernavn og Databasepassord slik de ble satt i cPanelet hos min hoster. Feltet Databaseserverport lar jeg stå tomt og feltet Tabellprefiks i databasen lar jeg stå uendret som phpbb_
8. Legger inn adminstratordetaljer. Resten er å klikke å fortsette.
9. Når jeg får meldingen

Gratulerer! Du har nå installert phpBB 3.0.10. Nå kan du gjøre to ting med ditt nye forum3:

så er det bare å slette (endre navn på) installasjonsmappen (/install) på serveren. Den kan beholdes på lokal maskin.
10. Så er det bare å klikke logg inn og jeg kommer rett inn i administrasjonspanelet. (ACP)
11. Det første jeg gjør i ACP er å trykke på arkfanen GENERELT hvor jeg ser meldingen

Konfigurasjonsfilen din (config.php) er skrivbar for offentligheten. Vi oppfordrer sterkt å endre rettighetene til 640 eller 644 (eksempel: chmod 640 config.php).

Det første jeg gjør er å følge den oppfordringen slik at det blir vanskeligere å hacke forumet. Siden jeg er på en delt server blir 640 for strengt, så jeg setter rettighetene til 644.
12. På samme arkfane, klikker jeg nå Hovedinnstillinger under kategorien INNSTILLINGER og endrer Forumnavn samt gir
en kort beskrivelse ok klikker OK.
13. Fortsatt på arkfanen GENERELT, klikker jeg under kategorien SNARVEIER Forumadministrasjon og begynner med
å sletter forumet Min første kategori. Jeg endrer ikke navnet. Deretter lager jeg forumet "Forum regler". Går jeg
nå til forumets hovedside, vil jeg merke at det nye forumet ikke er synlig selv om det faktisk er opprettet.
14. Nå klikker jeg på arkfanen merket FORUMER. Under kategorien FORUMBASERTE RETTIGHETER klikker
jeg Forumrettigheter og velger det nylig opprettede forumet Forum regler og klikker OK. Under tekstfeltet merket
"Legg til grupper" velger jeg alle ved å klikke Administratorer, holde nede Shift tasten og klikke Registrerte brukere
med musen. Da vil alle kategorier bli valgt og jeg klikker knappen merket "Legg til rettigheter" mens jeg fortsatt holder
nede Shift tasten. Merk at forumene du oppretter ikke vises på forsiden om du ikke har satt forum rettigheter.
15. Nå er jeg på en side med Forum naven og [Forumrettigheter]. Siden dette er første forum og jeg akter å arve forum
rettighetene når neste forum opprettes med mindre modifikasjone, må jeg her være nøye med hva som velges.
I blafeltene gjør jeg følgende valg:
Administratorer ... Full tilgang
Søkeroboter ........ Robot tilgang.
Globale moderatorer ... Standard tilgang + avstemninger.
Gjester ... Kun leseadgang.
Nylig registrerte brukere ... Innlegg må godkjennes før de vises. (Merk at de vil vises for deg som administrater merket med et ?, men ikke for andre). Blir det for mye spam i denne kategorien kan kravene settes strengere.
Registrerte brukere ... Innlegg må godkjennes før de vises. Klikk Lagre aller rettigheter. Nå vises forumet Forum Regler på forumets forside. Da er det bare å opprette en ny tråd og skrive inn reglene.
16. Nå er det lett å opprette nye forum som arver rettighetene til kategorien Forum regler.
17. Arkfanen FORUMER + Skriv inn navn og klikk Lag nytt forum. Kopier rettighetene fra Forum regler og klikk OK. Jeg kopierer alltid rettighetene til samme forum når jeg oppretter en ny kategori, dvs i dette tilfellet kopierer jeg forumrettighetene til forumet "Forum regler". Disse kan selvsagt skreddersys til hvert enkelt forum. Merk også at du kan opprette egne grupper med brukere. Jeg har ikke testet dette, men det hadde vært fint om det er mulig å sette egendefinerte rettigheter til grupper av medlemmer. Jeg vet ikke om det er mulig. Man finner svar på det meste med gode søk på nettet som i dette tilfellet ville blitt for eksempel:

phpBB how do I create my own user OR member groups?

phpBB is it possible to define my own previleges on members?

18. Hjelp mitt forum fylles opp med altfor manger useriøse medlemmer. Dette har jeg ikke tid til å administrere. Hva gjør jeg?
19. Les her http://www.dinitside.no/phpBB3/viewtopic.php?f=12&t=18 og gå følg lenken til engelsk forum for ytterligere informasjon. Der er så mange mulige innstillinger i administrasjonspanelet, så det er mer en kunst å får til ordentlig spam bekjempelse.

Gå tilbake til «phpBB»